LEESOBSERVATIES

Menthol is zo mooi uitgegeven dat je het boek vanzelf oppakt. Dan blijkt het ook nog eens boordevol foto's en ander documentiemateriaal te zitten. Alles is waar gebeurd. Een zeldzaam mooie biografie van twee onbekende mensen. 

Joseph Sylvester is een van de eerste negers in Nederland. Hij was een bezienswaardigheid. Dat kwam niet alleen door zijn uiterlijk, maar ook door zijn uitzonderlijke persoonlijke kwaliteiten. Omdat hij zijn kracht kende, was hij op markten het stralende middelpunt van de menigte. Om de mensen te overtuigen van de noodzaak van zijn tandpasta, maakte hij handig gebruik van het contrast tussen zijn donkere uiterlijk en zijn witte gebit. Ze bezweken allemaal voor zijn verleiding.  

Roosje Borchert uit Hengelo was zich eveneens bewust van haar eigenwaarde. Een meisje van stand. Zij droomde van een leven als model. Als mannequin stond zij bekend als het mooiste meisje van de stad. Maar zij tekende al gauw buiten de lijntjes van Hengelo en dat dreef haar uiteindelijk in de armen van Joseph.

Zijn huwelijk met Roosje trok destijds in Hengelo zoveel bezoekers dat extra politie-inzet nodig was. Hoe bijzonder is dat!?

Na een groot aantal succesvolle jaren belandt het gerespecteerde echtpaar uiteindelijk in een vrije val. Roosje wordt het slachtoffer van lasterpraat en Sylvester gaat over de Hengelose schreef als hij iets te loslippig is over zijn verdiensten. Typerend voor Sylvester is dat hij in een krantenadvertentie zijn lidmaatschap van de konijnenfokvereniging opzegt uit protest tegen de belediging van zijn vrouw.

Een echte verkoper heeft geen last van schaamtegevoel. Dat zie je aan die advertentie. Als je een product aan de man wilt brengen, heb je meer aan dit boek dan aan een hele opleiding. Dat heb ik ook altijd gezegd van Kaas van Willem Elsschot.

Menthol is geschreven door Frank Krake en in eigen beheer uitgegeven.Krake verdient lof voor zijn schrijfvaardigheid en voor zijn verantwoording.   

 

FRAGMENT(EN)

'De Hollanders blijken een stuk goedgeloviger en kooplustiger te zijn dan de Belgen. De toeloop bij zijn verkooppraatjes is altijd enorm. Hij staat op een verhoogd plateau en torent met zijn markante hoofd boven iedereen uit. De meeste mensen hebben nog nooit een zwarte man gezien en blijven als versteend staan kijken naar wat deze figuur te vertellen heeft, in het Nederlands nog wel, al mixt hij daar volop Engelse woorden doorheen.

De tandpasta vindt gretig aftrek. Veel klanten vragen of ze korting kunnen krijgen als ze meer tubes tegelijkertijd kopen. Daarop past Joseph zijn prijs op het houten bord aan. Een tube voor vijfentwintig cent en twee tubes voor vijfenveertig. Vanaf dat moment verkoopt hij aan de lopende band twee tubes tegelijk en hoort hij die vervelende vragen over korting bijna niet meer. Zo liggen zijn omzetten in Nederland op het dubbele niveau van de gemiddelde omzet in België. Hij maakt plannen om zijn gehele handel naar Nederland te verplaatsen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.'